Zorgelijk: DENK voert oorlog tegen Zwarte Piet — in meerdere steden tegelijk

DENK lanceert deze week in meerdere steden aanvallen op Zwarte Piet. De islamitische partij begint vroeg met zijn oorlog tegen de kindervriend.

Eerst Schiedam…

DENK kreeg in november 2018 een meerderheid van de Schiedamse gemeenteraad achter zijn plan voor afschaffing van Zwarte Piet. De burgemeester zwichtte en verving de zwarte kleur met andere kleuren.

…Toen Rotterdam…

DENK is er dit jaar vroeg bij. Sinterklaas komt pas over zes maanden, maar de Rotterdamse DENK-gemeenteraadsfractie heeft op donderdag 16 mei al opgeroepen tot een Zwarte Pietverbod. Wie dan met zwarte schmink op straat komt, kan rekenen op een boete van de politie.

…Nu Amersfoort

Een paar dagen later was het weer raak. Nu in Amersfoort. Daar eiste DENK op dinsdag 21 mei hetzelfde: afschaffing van Zwarte Piet.

Hagenezen bang voor aanpassing

Terecht spreekt de Haagse lokale partij Groep de Mos zijn vrees uit voor verminking van Zwarte Piet, nu het lokale GroenLinks het uiterlijk van de kindervriend wil bespreken. GroenLinks is samen met D66 een frequente bondgenoot van DENK in de strijd tegen de Nederlandse tradities.

DENK, blijf van Zwarte Piet af!

O Nederland, let op u saeck! DENK wil Zwarte Piet de nek omdraaien. Teken daarom onze petitie aan de burgemeesters van Nederland. Burgemeesters, zwicht niet voor de Zwarte Pietenjacht van DENK!

Ook Nederland in rapport over discriminatie van christenen

De organisatie Observatory on Intolerance and Discrimination Against Christians in Europe heeft een rapport uitgebracht waarin zij een analyse maken van de intolerantie en discriminatie jegens christenen in Europa. U leest het goed; in Europa. Sinds 2005 houdt deze organisatie bij en publiceert zij incidenten waarin christenen worden gediscrimineerd of te maken krijgen met hate-speech en soms zelfs met geweld. Dit geldt ook voor stereotypering van het christendom of van christenen in de media. Het aantal incidenten hiervan dat van 2005 tot nu toe is gemeld door deze organisatie is inmiddels opgelopen tot 2100.

Aanslagen op kerken

We weten van organisaties als Open Doors en In Defence of Christians van de christenvervolging. die wereldwijd almaar toeneemt in landen in met name landen in Afrika, Azië en het Midden-Oosten. In meer dan vijftig landen worden christenen vervolgd. In de periode van 2016 tot 2017 werden drieduizend christenen vermoord. Het rapport spreekt zelfs van 200 miljoen (!) christenen wereldwijd die worden vervolgd vanwege hun religieuze overtuiging. Met Pasen dit jaar hebben wij nog de aanslagen gezien op onder andere kerken, waarbij meer dan tweehonderd doden zijn gevallen en honderden gewond zijn geraakt. Elsevier Weekblad schreef al eerder een artikel hierover.

Gradaties van incidenten

Maar dit rapport gaat over incidenten alleen in Europa zelf, waarbij moet worden opgemerkt dat ook ons land, Nederland, voorkomt op de lijst. Veel incidenten zijn er in Frankrijk en Duitsland gemeld, maar dat wil niet zeggen dat het in ons land of andere Europese landen niet voor zou komen. Om wat voor soort incidenten gaat het? Het rapport hanteert een aantal definities om de verschillende gradaties aan te geven van incidenten die zich hebben voorgedaan in de periode 2016 tot 2017.

  • Intolerantie; culturele of sociale dimensie inclusief hate crimes.
  • Discriminatie; het juridische aspect waarbij bijvoorbeeld mensen hun rechten worden onthouden of dat zij geen toegang krijgen tot justitie om hun zaak te bepleiten. Denk hierbij aan bemoeienissen met de vrijheid van christenen om zich uit te spreken over geloofs- of andere zaken vanuit hun christelijke overtuiging. Maar ook ouders die rechten ontnomen worden hun kinderen op te voeden naar hun geloofsovertuiging en het verwijderen van christelijke symbolen door overheden.
  • Druk die wordt toegepast op christenen in allerlei aspecten/situaties in hun dagelijkse leven. Bemoeienis met gewetensbezwaren van christenen in verschillende situaties, stereotypering van christenen in de media en het juridisch vervolgen van christelijke bedrijven vanwege hun christelijke overtuiging vanuit een idee van ‘gelijkheidspolitiek’.
  • ‘Smash’; het daadwerkelijk overgaan tot geweld of agressie tegen christenen, maar bijvoorbeeld ook het ontheiligen van christelijke kerken of vandalisme. Bedreiging van christenen.

De vraag die bovenstaande oproept
is; waarom of om welke redenen zijn christenen het doelwit? Het rapport
onderscheidt drie redenen hiervoor:

  • Oppositie tegen bepaalde,
    individuele aspecten van het christelijke geloof.
  • Oppositie tegen bepaalde morele
    posities van het christelijke geloof vaak aangaande kwesties omtrent het
    huwelijk en/of het leven.
  • Vooroordelen tegen christenen, het
    christelijke geloof, bepaalde christelijke denominaties of tegen religie in het
    algemeen.

Geweld of agressie

Wat betreft geweld of agressie, in dit rapport smash genoemd, hebben we in Europa de moord op de Franse priester Jacques Hamel gezien die in 2016 tijdens de mis werd vermoord door twee jonge moslims. ISIS eiste deze terreurdaad later op. Ook in Frankrijk, uit protest tegen de tekeningen van het satirische tijdschrift Charlie Hebdo, moesten de kerken en christelijke scholen het ontgelden. Vijfenveertig kerken werden geplunderd en vernield c.q. verbrand volgens dit artikel in de Volkskrant. Voor de goede orde; Charlie Hebdo is geen christelijk tijdschrift en ook het christelijke geloof wordt er regelmatig in op de hak genomen.

Ook asielzoekers die christelijk zijn of zijn bekeerd, met name van de islam tot het christendom, worden over heel Europa, ook in Nederland, bedreigd in bijvoorbeeld asielzoekerscentra.

Voor ons in West-Europa minder bekend, maar volgens verschillende artikelen, bijvoorbeeld deze van The National Herald, is de situatie voor christenen in Kosovo op dit moment zeer zorgwekkend .

Juridisch

Daniel en Amy McArthur uit Belfast kregen in 2014 het verzoek een taart te bakken met de boodschap ‘steun het homohuwelijk’. Toen zij dit weigerden vanuit hun christelijke levensovertuiging, werden zij aangeklaagd. Na jarenlang juridische touwtrekkerij werden zij in oktober 2018 uiteindelijk in het gelijk gesteld. Hier kunt u de motivering van het Britse hof lezen

De organisatie Christian Concern helpt in het Verenigd Koninkrijk veel christenen die te maken krijgen met juridische problemen zoals bijvoorbeeld het ontslag van Kristie Higgs, omdat deze onderwijsassistente op haar eigen persoonlijke Facebookpagina zich kritisch uitliet over onderwijs van de Britse overheid over seksualiteit en relaties. Ze werd uiteindelijk ontslagen wegen ‘illegale discriminatie’ en ‘grof wangedrag’. Dit is slechts een van de vele zaken aangaande christenen die problemen krijgen op hun werk omdat zij hun bezwaren aangaande relaties en/of seksualiteit bijvoorbeeld kenbaar maken. Zo werd verpleegster Sarah Kuteh ontslagen vanwege ‘grof wangedrag’,  omdat zij een Bijbel had gegeven aan een patiënt en dat zij soms, wanneer een patiënt erom vroeg, met deze sprak over haar christelijke geloof. Gelukkig is zij weer werkzaam in de zorg nadat de uitspraak kwam dat het ‘in het belang van het publiek is dat een verder uiterst competente en ervaren verpleegster terugkeert in de praktijk’.

Intolerantie

Uitwerpselen of urineren tegen een kerk of beelden in een kerk in bijvoorbeeld Italië. Kerken in Frankrijk, Spanje, Zweden en tal van andere landen die in brand worden gestoken of worden vernield.

Aanbevelingen en conclusies

Het rapport stelt dat discriminatie,
geweld en agressie jegens christenen iedereen treft en niet slechts christenen.
Dit niet accepteren is dan ook een van de eerste vragen die er gesteld worden
aan het publiek, maar ook aan werkgevers wordt bijvoorbeeld gevraagd rekening
te houden met christelijke werknemers.

Nationale overheden

Nationale overheden wordt gevraagd bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting, ook van christenen, te waarborgen en verdedigen alsmede hun vrijheid van godsdienst. Ook wordt nationale overheden gevraagd dit soort discriminatie, vooroordelen en agressie jegens christenen scherp te veroordelen en niet te accepteren zodat ook christenen en het christendom deel in het publieke leven zichtbaar blijven en daaraan deel kunnen blijven nemen. Een actieplan te ontwikkelen om dit type hate crimes te voorkomen en actie erop te kunnen nemen. En in het bijzonder het benoemen van de aanslagen op de levens van christenen in Irak en Syrië als genocide.  

Dergelijke maatregelen worden ook
van de Europese Unie gevraagd. Interessant is nog dat het rapport ook een
beroep doet op journalisten c.q. de media om geen stereotypering van christenen
of marginalisatie te doen voorkomen in hun berichtgevingen. Zeker veel mensen ervaren
inmiddels, ook in ons land, dat de christenvervolging elders in de wereld maar
ook de discriminatie, agressie en vooroordelen in Europa zoals beschreven in
dit rapport, door de diverse media zeer onderbelicht worden.

Wat dit rapport beschrijft, de vele voorbeelden uit diverse Europese landen die worden gegeven, stemt niet vrolijk. Tegelijkertijd is het goed dat dit bijgehouden wordt en dat erover is gerapporteerd zodat, hopelijk, politiek, zowel nationaal als in Europees verband, journalisten en het grote publiek opgesomd ziet wat er gebeurt. Dit is noodzakelijk zodat dit niet meer onder het tapijt verstopt of gebagatelliseerd kan worden en iedereen ervan doordrongen is dat er een serieus probleem is dat om erkenning en actie van ons allemaal vraagt. (Sonja Dahlmans)

Jerry Afriyie ontvangt subsidie voor lespakket tegen Zwarte Piet

Zwarte Piethater Jerry Afriyie ontvangt subsidie voor een lespakket dat kinderen opstookt tegen Zwarte Piet. Dat blijkt uit documenten die Cultuur onder Vuur in handen heeft gekregen.

Alleen anti-argumenten

Het lespakket van Afriyie’s Stichting Nederland Wordt Beter roept op om “in dialoog [te gaan] over controversiële onderwerpen.” Als eerste noemt het lespakket Zwarte Piet. Daarbij krijgen de kinderen alleen argumenten tegen Zwarte Piet aangereikt. Bijvoorbeeld: “Verandering is altijd goed.” En: “Ik heb me wel eens buitengesloten gevoeld.”

Bron: Lespakket Dag van Empathie

Geen ruimte voor Zwarte Piet

De eenzijdigheid is opmerkelijk omdat het de bedoeling is om “ruimte te creëren voor afwijkende of extreme opvattingen”, zo staat er een pagina eerder. Kennelijk mag er geen ruimte zijn voor de mening dat Zwarte Piet een mooie traditie is.

Amsterdam dreigt Zwarte Piet helemaal te verbannen. Stop de Zwarte Pietenjacht van Jerry Afriyie en Sylvana Simons, teken de petitie aan burgemeester Halsema!

Directe subsidie van gemeente

Het lespakket hoort bij de Dag van Empathie, die Afriyie’s Nederland Wordt Beter organiseert. Deze dag ontvangt € 8.500 directe subsidie van de gemeente Amsterdam, zo blijkt uit het register. Daarbovenop ontvangt Afriyie’s initiatief ook geld van gesubsidieerde organisaties als Stichting Alle Kleuren en Stichting Operatie Periscoop. De laatstgenoemde organisatie kreeg in 2017 239.600 euro subsidie van de gemeente Amsterdam. Geld dat dus deels naar Afriyie’s activisme vloeit.

Bron: subsidieregister gemeente Amsterdam

Afriyie pleegde plagiaat…

Nederland Wordt Beter maakte eerder een lespakket, expliciet tegen Zwarte Piet. Cultuur onder Vuur deed onderzoek naar dit lespakket en ontdekte dat een groot deel geplagieerd is. Hele pagina’s zijn overgeschreven uit het boek Wit over zwart van antropoloog Jan Nederveen Pieterse. Speciale software Quetext spoorde minstens honderd gevallen van plagiaat op. Voor de gemeente Amsterdam was dit in 2019 geen probleem om Afriyie’s volgende lespakket te subsidiëren.  

…en pleegde geweld tegen politieagent

Plagiaat is een strafbaar feit, maar Afriyie laat zich aan de Nederlandse wet weinig gelegen. In 2017 werd hij in hoger beroep veroordeeld voor geweldpleging tegen een politieagent. Nota bene bij een Sinterklaasintocht waar veel kleine kinderen aanwezig waren. Afriyie’s actiegroep Kick Out Zwarte Piet staat zelfs op de radar van de Nederlandse terrorismebestrijding. Ook dit weerhoudt de overheid niet van subsidieverstrekking.

Stop de Zwarte Pietenjacht!

Afriyie staat niet alleen in Amsterdam. Ook gemeenteraadslid Sylvana Simons voert een felle strijd tegen de zwarte kindervriend. Simons wil dat de gemeente stopt met alle steun aan Sinterklaasvieringen met Zwarte Piet.

De strop dreigt voor Zwarte Piet in Amsterdam. Daarom is Cultuur onder Vuur een petitie begonnen. Zet uw handtekening en zeg tegen burgemeester Femke Halsema: Stop de Zwarte Pietenjacht in Amsterdam!

Is de restauratie van de Notre Dame gedoemd te mislukken?

Bron afbeelding: Wikimedia Commons

Veel plannen zijn nu in omloop voor de restauratie van de Notre Dame na de tragische en zeer symbolische brand die de wereld schokte. Ingenieurs maken zich op voor deelname aan dit uitdagende project. Ruim een miljard euro is al bijeen gebracht, bijna moeiteloos. De Franse president Emmanuel Macron heeft zich al voorgenomen om binnen vijf jaar een nog mooiere kerk te bouwen.

Morele generatie

Alles is klaar. Het lijkt erop dat niks ontbreekt – behalve nederige en berouwvolle harten. Daardoor ontbreekt alles. Want als dit werk niet met een geest van geloof wordt gedaan, is de restauratie gedoemd om steriel en zielloos te zijn.

De restaurateurs behandelen de taak als een staaltje bouwkunst. Maar veel belangrijker dan een fysieke restauratie is een morele generatie. Want zoals velen hebben opgemerkt, symboliseert het woedende vuur de verwoestende crisis in de Kerk en in het Westen. Waartoe restaureren de ingenieurs het gebouw in perfectie, als het geen ziel heeft?

Het is het katholieke Frankrijk dat hersteld moet worden. Weinigen stellen de belangrijke vraag, hoe we de Heilige Moeder in de kathedraal kunnen doen terugkeren. Zal God de restauratie zegenen? Of zal hij het behandelen als een moderne toren van Babel, meer gemaakt om de mens dan God te verheerlijken?

De restauratie van Chartres

Inderdaad, Onze Lieve Vrouw moet terugkeren om de Notre Dame tot haar bezit te maken, opdat haar huis niet weer gereduceerd wordt tot een museum voor hen zonder geloof. De geschiedenis geeft enige inzichten in hoe een waarachtige restauratie plaats kan vinden.

In zijn boek De kathedraal vertelt de 19e eeuwse Franse schrijver J.K. Huysmans het fascinerende verhaal van de middeleeuwse herbouw van de kathedraal van Chartres, nadat een brand de kerk had verwoest. Hieruit kunnen we lessen leren die in ons huidige verdriet kunnen helpen.

Glas-in-lood-raam in de imposante kathedraal van Chartres. Bron: Flickr.

Buitengewone moeite en energie

Het verhaal van Chartres zou niet te geloven zijn, ware het niet dat het in de annalen van de Benedictijnen, Franse kronieken, en oude Vaticaanse documenten opgeschreven zou zijn. Ook seculiere auteurs erkennen de buitengewone moeite en energie die deze tempel van Maria op de ijzige velden van La Beauce hebben opgericht.

In die tijd had Frankrijk gebrek aan alles, behalve nederige en berouwvolle harten. Huysmans vertelt ons dat de arbeiders nederig en anoniem werkten. We weten weinig over hun vaardigheden, maar veel over hun devotie.

“Want dit weten we: Ze werkten alleen als ze in een staat van genade waren,” schrijft Huysmans. “Om deze glorieuze tempel te bouwen, was zuiverheid gevraagd, zelfs van de arbeiders.”

“Een Maagd redden”

Toen het nieuws rondging dat een brand het heiligdom van de Heilige Maagd had verwoest, arriveerden de arbeiders in Chartres. Een algemene roep kwam van overal onder de mensen, omdat “de Madonna toen geliefd was in Frankrijk.” Ze vormden een sublieme kruistocht en namen zich voor om, wat het ook kosten zou, “een Maagd te redden, dakloos nu als op de dag waarop haar zoon geboren was.”

Hele bevolkingsgroepen van overal in Frankrijk verlieten hun werk om de Heilige Maagd te komen helpen. De wegen waren vol met pelgrims, rijk en arm, man en vrouw, jong en oud. Niets kon ze tegenhouden – geen moerassen, dichte bossen, of diepe rivieren. Ze vormden “onverslaanbare legioenen van verdriet” die met hun lijden en gebed de hemel belegerden om hun werk te zegenen.

Een eindeloos gedrang nam spoedig Chartres in haar bezit. De brokstukken werden opgeruimd, funderingen werden gegraven, en hele boomstammen en zware stonen werden gedragen. Mannen en vrouwen van alle leeftijden en sociale klassen trokken karren, en onderwierpen zich aan de discipline van de monnik-bouwmeesters die het werk leidden.

Ieder zijn taak

“Goddelijke liefde was zo sterk dat deze alle verschillen verwijderde,” observeert Huysmans. Inderdaad, allen leefden in een bijzondere harmonie en accepteerden de taken die ze gesteld werden. Iedereen had een taak: koken, zagen, of sjouwen. Zelfs de zieken konden helpen door de hemel te bestormen met gebeden, aangenaam voor God.

De pelgrims zagen hun werk als “een daad van versterving en boetedoening, en tegelijkertijd als een eer; en geen man was zo hoogmoedig dat hij de materialen van de Heilige Maagd aanraakte, tot hij vrede had gemaakt met zijn vijanden, en zijn zonden had opgebiecht.

De verovering van de hemel

Zij die bleven vasthouden aan zonde, of niet regelmatig de sacramenten ontvingen, werden van het bouwterrein weggestuurd. Zij die bleven werkten in een geest van gebed; ze huilden om hun zonden en vroegen Onze Lieve Vrouwe om genade. Op zondagen vormden de menigten lange processies, zongen ze liederen, bezochten ze de diensten op hun knieën, en hielden ze kaarsen die ’s nachts flonkerden als de sterren.

Huysmans merkt op dat, bestormd met zoveel nederigheid en liefde, God de gebeden van Zijn volk verhoorde, en hun werk zegende. Een kathedraal begon te verrijzen.

“De hemel werd bestormd, en veroverd door liefde en inkeer. En de hemel gaf toe dat het verslagen was; de engelen glimlachten en stopten, God capituleerde, en in de blijdschap van de nederlaag, opende Hij de schatten van Zijn genade, om door de mensen geplunderd te worden.” Nog belangrijker, “Hij plaatste zijn machten in Zijn Moeders handen, en wonderen begonnen overal te gebeuren.”

Een veelheid aan wonderen

Het bouwen van zulk een magnifiek gebouw zonder moderne technologie komt op ons over als wonderlijk. In de tijd van het geloof werden zulke technische wonderen echter amper opgemerkt.

De kronieken over de restauratie focussen op de meer aandoenlijke wonderen van de Maagdelijke Moeder voor haar kinderen die met de restauratie bezig waren. Wanneer ze honger lijden, vermenigvuldigt ze brood om hen te voeden. Wanneer ze dorst hebben, voorziet ze hen van uitstekende wijn die zichzelf aanvult. Wanneer werklieden ’s nachts verdwalen in het bos, verschijnt ze met een fakkel in de hand om ze de weg terug te wijzen. Zij die gewond raken tijdens de bouw worden miraculeus genezen.

Op deze manier richtten de mensen een magnifiek verblijf op, passend voor een koningin. Onze Lieve Vrouw kwam om bij haar kinderen te zijn, en haar kerk met genades en zegeningen te vullen, die nu nog een licht zijn in onze nieuw-heidense dagen, waarin zovelen haar verlaten hebben.

Lessen voor ons

Heeft Chartes niet een les voor ons? Voor onze zonden zijn we geslagen met het verlies van de Notre Dame, de prachtige juweel die de vreugde van de wereld was. De christelijke beschaving die de kathedraal gebouwd heeft, is niet meer. Onze Lieve Vrouwe is nu dakloos, “net als op de dag dat haar Zoon geboren was.”

Wat nu nodig is is niet materialen, geld, of loze beloften. Onze Lieve Vrouwe wil deze zaken niet, en heeft ze niet nodig. Ze is niet onder de indruk van de technische oplossingen die zo weinig oplossen, en zoveel meer problemen creëren. Ze wil nederige en tot inkeer gekomen harten die God om zijn zegen vragen voor de restauratie van het gebouw, en de band van God en het Franse volk willen herstellen.

Knielende zielen

Toen de Notre Dame in brand stond, knielden devote zielen neer, hymnen zingend en de rozenkrans biddend. Zouden degenen die bij de restauratie betrokken zijn, overwegen zulke daden te vermeerderen als onderdeel van hun plannen!

Trouwe knielende katholieken zijn veel meer waard dan gedetailleerde plannen. Zoals in Chartes mogen we dan verwachten dat Onze Lieve Vrouwe vele wonderen geeft voor hen die haar aanroepen. We hebben arbeiders met geloof nodig. Laat hen bouwen met reine handen. Laten hun zielen oprecht zijn. Totdat dit gebeurt, zal de huidige restauratie gedoemd zijn te mislukken.

Als de Notre Dame gerestaureerd moet worden, zal de Madonna opnieuw geliefd moeten zijn in Frankrijk – en de wereld. Ze verlangt naar liefhebbende zielen die de hemel kunnen bestormen om voor haar terugkeer te vragen, niet om een gebouw te vullen, maar om opnieuw in de harten van de mensen te regeren.

Auteur: John Horvat II
Dit artikel verscheen eerder op
www.returntoorder.org

Cultuur onder Vuur verdedigt de Nederlandse cultuur en de christelijke beschaving. Help onze inzet met een gift!

Vijf redenen waarom u er niet op vooruitgaat

Grote bergen beloofde de regering vorig jaar. De Nederlander zou er in 2019 mooi op vooruitgaan. Dat viel vies tegen toen de januarimaand voorbij was. Er is meer stijging bij de lasten dan bij de lonen en pensioenen. ING berekent dat de vaste lasten in tien jaar zijn gestegen van 36% naar 41%. Hoe komt het toch dat we er niet op vooruitgaan?

1. U moet opdraaien voor de klimaatwaanzin

De regering heeft op het vlak van klimaat elke realiteitszin verloren. Apocalyptische waanvoorstellingen worden aangegrepen om een groene dwingelandij door te voeren die de vrijheden ernstig inperken en de burger gigantisch op kosten drijven. “We zitten in het begin van een proces dat de overheden totale controle gaat bieden over onze consumptie, mobiliteit, uitingen”, schrijft columnist Leon de Winter. “We worden naar een groene heilstaat geleid die niets anders dan een tirannie kan zijn.”

De winst: 0,0003 graad minder klimaatopwarming. De betaler: u, de gewone belastingbetaler. U moet opdraaien voor de klimaattransitie. Op lange termijn doordat u niet alleen uw eigen woning moet ‘verduurzamen’, maar ook de sociale huurwoningen. Zeer direct door de per 2019 verhoogde energiebelasting. Die stijgt minder snel dan voorgenomen, heeft de regering besloten, maar het geld wordt nu bij de bedrijven gehaald. Zij rekenen de kosten uiteraard door aan ons consumenten. Linksom of rechtsom, u moet betalen voor de klimaatwaanzin.

2. U betaalt meer btw, om de staatskas te spekken

Nederland kent twee belastingtarieven. Het hoge tarief was lange tijd 19%, maar is in 2012 verhoogd naar 21%. ING becijferde destijds dat dit huishoudens gemiddeld 330 euro per jaar extra kwijt is door deze verhoging. Toch heeft de regering ons dit jaar nog een verhoging opgelegd om de staatskas te spekken. Het lage tarief is van 6% naar 9% gegaan. Nog eens 300 euro extra kosten per huishouden, aldus ING. Deze verhoging is des te wranger omdat het essentiële zaken als levensmiddelen en medicijnen duurder maakt. 

3. U blijft torenhoge belastingen betalen

Maar, zegt kabinet-Rutte III, de verhoogde energiebelasting en btw worden gecompenseerd door een lagere inkomstenbelasting. In de tweede belastingschijf – waar Jan Modaal zit – daalt het tarief met 2,75%: van 40,85% in 2018 naar 38,1% in 2019. Dat lijkt mooi, tot je het grotere historische plaatje bekijkt. Dan zie je dat de inkomstenbelasting nog steeds hoger zit dan in 2001, toen Jan Modaal 37,6% afdroeg.

Maar zelfs al zou de regering het tarief een procentje onder de 37,6% van 2001 brengen, dan nog is de belastingdruk verstikkend. Meer dan een derde van het inkomen wordt afgenomen en uitgegeven aan zaken die burgers best zelf kunnen financieren, zoals kinderopvang. Inkomen wat overblijft wordt wederom belast, bijvoorbeeld door btw. Op alle mogelijke manieren schraapt de overheid het vlees van de burger zijn botten. Zelfs niet-bestaande inkomsten worden belast. Heeft u een koopwoning? Die kunt u in principe verhuren. Dus moet u belasting betalen. Een grove schending van het recht op privé-eigendom, dat de pilaar is van onze economie.

4. Uw pensioenpot is leeggeroofd door de overheid

U leest het goed. De Nederlandse overheid rooft uit pensioenfondsen. Of beter gezegd: heeft geroofd en weigert het terug te geven. Econoom Rob de Brouwer legt het uit. In de jaren 1980 had de overheid geldtekort. Daarom bedacht zij een list. Pensioenpremies die het inhield op ambtenarenlonen, hield het in eigen zak. Dat ging om 32 miljard gulden, toen (en nu) een gigantisch bedrag. Het ABP, het pensioenfonds van ambtenaren, moest het bedrag maar als schuld in de boekhouding zetten, later te ontvangen van de overheid. Alleen kwam het bedrag nooit.

De gevolgen zijn anno 2019 voelbaar voor gepensioneerde ambtenaren. Zonder 32 miljard heeft het ABP minder rendement. Tegelijk wordt het fonds door de staat verplicht een hoge dekkingsgraad aan te houden. Het gevolg is dat ABP minder uitkeert. Dat scheelt de overheid geld. Econoom en ex-bankier Ad Broere legt uit wat de staat daarmee kan doen: “Ze hebben een grote verplichting aan het Europees Stabiliteitsmechanisme… Dat is 40 miljard wat ze moeten betalen. Dus die 40 miljard zou heel goed gefinancierd kunnen worden uit pensioenfondsen. Het is dus gewoon gelegaliseerde diefstal.”

5. U moet een immer uitdijende overheid voeden

Wen er maar aan dat de economie niet meer zo fors groeit, zegt CPB-directrice Laura van Geest. De vette jaren zijn voorbij, voor zover ze er waren. Behalve voor de overheid. Die kent geen magere jaren. Die groeit onverminderd door. Bedrijfskundige Rutger van den Noort berekende dat de uitgaven de Rijkshoven in acht jaar kabinetten-Rutte met wel 25% zijn gestegen, van 240 naar 300 miljard euro. Op het eerste oog verrassend: Ruttes VVD zegt voor een kleinere overheid en lagere belasting te zijn. Die geest is echter weggewaaid bij de regerende liberalen. Van den Noort citeert VVD-prominent Ben Verwaayen: “We kunnen niet meer zeggen: we willen lagere belasting en een kleinere overheid. Dat is onzin.” Opmerkelijke socialistenretoriek aangezien Verwaayen jarenlang aan het roer van een beursgenoteerd bedrijf stond.

Advies aan Rutte: Verleg koers

Ons advies aan kabinet-Rutte III is eenvoudig: verleg koers nu het nog kan. Geen klimaatideologische projecten op kosten van de belastingbetaler, geen verhoging van de btw op levensmiddelen, geen verstikkende belasting op inkomens. Ontlast ouders, die met schoolgaande kinderen geen 40.000 euro hebben liggen voor verduurzaming van hun huis. Ontlast ook de grootouders, door hun afgeknepen pensioen weer te indexeren. Kunnen ze vaker een dagje uit met de kleinkinderen – wel zo fijn voor de zwaar belaste vaders en moeders van Nederland!


Stop de pensioenroof

De
overheid drukt de pensioenen. Om de eigen begrotingsgaten te vullen houdt het zuurverdiende
centen van hardwerkende Nederlanders achter.

Alsof dit
nog niet erg genoeg is laat Den Haag steeds meer Europese zeggenschap toe over
onze pensioenen! Pensioenuitvoerder PGGM schrijft: “In Nederland denken we
graag dat Brussel niet over onze pensioenen gaat. Maar de realiteit is anders.”

Pensioen
is geen cadeautje van de overheid. Het is geld waar wij Nederlanders hard voor
gewerkt hebben. Het is ons geld. De overheid heeft niet het recht dat
achterover te drukken. Daarom verzoek ik minister Wopke Hoekstra van Financiën:
Stop de pensioenroof!


Een slechte 1 aprilgrap: Arnoud van Doorn schooldirecteur

Ex-PVV’er Arnoud van Doorn, een bekeerling tot de islam, wordt de nieuwe interim-directeur van het Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam. Een bericht van die strekking deed op zondag 31 maart de ronde. Waarom niet? zou u wellicht denken en dit was ook precies de reactie van de school zelf. Van Doorn heeft een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) die nodig is om o.a. in het onderwijs werkzaam te kunnen zijn, aldus Soner Atasoy, dagelijks bestuurder van het lyceum.

‘Grap’

Wij bij Cultuur onder Vuur hebben gewacht met reageren, omdat wij al vermoedden dat het een zeer misplaatste 1-aprilgrap betrof, wat inmiddels ook gebleken is. Maar juist het idee dat het Cornelius Haga Lyceum en Van Doorn menen te moeten schertsen hiermee, is wat ons betreft juist tekenend voor het probleem. Een ‘koekje van eigen deeg’ provoceert Van Doorn op zijn twitteraccount ook nog in reactie op zijn ‘grap’ met betrekking tot zijn vermeende aanstelling als interim-directeur.

Arnoud van Doorn

Even ter herinnering; Van Doorn was raadslid voor de PVV maar bekeerde zich in 2012 tot de islam. Hij richtte na zijn bekering de islamitische Partij van de Eenheid op. In een interview met het AD in 2014 zegt Van Doorn dat: “Een dienst als de AIVD heeft er belang bij moslims in een kwaad daglicht te stellen. Daarmee toont ze haar bestaansrecht aan.” Hij zegt hier dus zoveel als dat onze veiligheidsdienst moedwillig, om te scoren, moslims in een kwaad daglicht stelt.

Afschuwelijk daden

In hetzelfde interview wordt Van Doorn als volgt
aangehaald: “Je moet jongens die in Syrië zijn geweest niet allemaal
bestempelen als gevaarlijk, reageert hij ten slotte op de vraag of de AIVD
terecht Syriëgangers scherp in de gaten houdt.” De verantwoording ligt dus bij
de AIVD en niet bij deze jongens zelf en de afschuwelijke daden die IS heeft
gepleegd. Zeker, het interview dateert van 2014 en nog niet alles wat IS heeft
gedaan was toen bekend, maar dat de veiligheidsdienst mensen die in het
buitenland gaan vechten bij terugkeer in de gaten houdt, lijkt mij de
normaalste zaak van de wereld.

Gewelddadige tegenreacties

Onlangs nog kwam Van Doorn in opspraak toen hij tweette, in reactie op een provocerende actie waarbij half ontblote poppen werden opgehangen met spandoeken waarop beledigende teksten stonde, dat ‘een miljoen moslims in Nederland zelf maatregelen gaan nemen als de overheid niet ingrijpt.’ De actie gericht tegen de moskee was ronduit beledigend, daarover geen misverstand, maar de oproep van Van Doorn suggereerde voor velen dat hij opriep tot gewelddadige tegenreacties.

‘Koekje eigen deeg’

Een dergelijke reactie van iemand die een ‘partij van de eenheid’ heeft opgericht is ronduit bizar, maar er is meer. Arnoud van Doorn werd in 2014 ook nog eens veroordeeld tot een geldboete en een werkstraf vanwege het lekken van geheime stukken, het verkopen van drugs aan minderjarigen en het bezit van een verboden alarmpistool. Gezien bovenstaande is het onvoorstelbaar dat zowel Van Doorn als het dagelijks bestuur van het Cornelius Haga Lyceum bij monde van de heer Atasoy menen dat het leuk of grappig is, of in de woorden van Van Doorn een ‘koekje van eigen deeg’, om grappen te maken aangaande de vermeende aanstelling van Van Doorn. Dit laat alleen maar zien hoe weinig het bestuur begrijpt wat de ernst is van de opmerkingen van de AIVD betreffende richtinggevende personen binnen de school die banden zouden hebben met een terroristische organisatie in de Kaukasus .

Ingrijpen noodzakelijk

Dit staat te lezen in de brief aan de gemeenteraad in Amsterdam: “Door een parallelle samenleving te bevorderen en in strijd te handelen met de antiradicaliseringsstrategie van de overheid, is de veilige en democratische vorming van Amsterdamse leerlingen op het Cornelius Haga Lyceum niet gewaarborgd. Daarbij komt dat de onderwijsinspectie op woensdag jongstleden heeft moeten vaststellen dat door de opstelling van de schoolleiding onderzoek op dat moment niet verantwoord was. Voor het college is ingrijpen nu noodzakelijk en onvermijdelijk.” Wie zijn deze mensen die invloed zouden hebben op de school? Juist ja; Arnoud van Doorn en Abu Hafs, beide namen die in het interview met Atasoy worden genoemd als mensen die hij zou aannemen op zijn school als zij een Verklaring Omtrent Gedrag zouden krijgen. 

Afluisterapparatuur

De school ontkent overigens alle aantijgingen van de AIVD/NCTV en, eerlijk is eerlijk, we weten niet wat er precies aangetoond is of waarop de verdenking zijn gebaseerd. Daarom was het beter geweest wanneer dit niet in de openbaarheid was gebracht maar binnenskamers was gebleven. Tweede Kamerlid voor het Forum voor Democratie, mr. Th. Hiddema, zei hierover in de Kamer: “Er had geen ruchtbaarheid gegeven moeten worden aan de verdenkingen van de AIVD, maar artikel 126L biedt ruimte tot het plaatsen van afluisterapparatuur zodat de verdenkingen, want meer is er nog niet, van de AIVD rondgemaakt kunnen worden.”

Slachtoffer

Terwijl het juridisch nog helemaal niet kon, maakte burgemeester Halsema van Amsterdam e.e.a. openbaar en zegt dat ‘de school dicht moet’. Hiddema vervolgt: “Het schoolbestuur kan de rol van martelaar nu uithangen en claimen dat zij worden gediscrimineerd.” Precies dit is gebeurd en daar gaat de tweet van Van Doorn over wanneer hij deze zeer misplaatste ‘grap’ een ‘koekje van eigen deeg’ noemt. En in plaats dat alle media wachten met berichtgevingen, volgen er nieuwsartikelen, interviews noem maar op, omdat zij het slachtoffer zijn geworden van een schoolbestuur dat niet begrijpt hoe zorgelijk dergelijke aantijgingen van de veiligheidsdienst zijn en van meneer Van Doorn die, niet voor het eerst, graag olie op het vuur gooit.

Slachtoffer uithangen

Zo zijn de media voor bijna anderhalve dag lang de speelbal tussen de AIVD en het bestuur van het Cornelius Haga Lyceum geweest. De ernst van de verdenkingen die de veiligheidsdienst heeft tegen de Amsterdamse school zijn te serieus en beslist niet grappig. Dat het zover heeft kunnen komen dat het dagelijks bestuur van de school het slachtoffer kan uithangen en meent de veiligheidsdienst, de gemeente Amsterdam, de burgemeester van Amsterdam én de media zo voor schut te zetten, draagt ten eerste niet bij aan de onderlinge verhoudingen, maar toont ook het gelijk aan van mr. Hiddema in zijn bijdrage tijdens het Kamerdebat over deze kwestie. En wie is met dit alles geholpen? (Sonja Dahlmans)

Hypocriet: VVD verkettert meldpunten linkse indoctrinatie, maar verplicht meldpunten ‘discriminatie’

Meldpunten van linkse indoctrinatie schieten als paddenstoelen uit de grond. Eerst scholier Mats Nelisse, nu Thierry Baudet en het al langer lopende meldpunt Klap uit de school. Dat mag natuurlijk niet. De regeringspartijen reageren furieus: “Echt walgelijk” (VVD). “Dit meldpunt ondergraaft het vertrouwen” (D66). Een “moderne schandpaal” (ChristenUnie).

Verplicht discriminatiemeldpunt

De kritiek is hoogst hypocriet. De overheid heeft al jaren meldpunten, maar dan tegen ‘discriminatie’. ‘Discriminatie’ is een obsessie van links, dus dan mag zo’n meldpunt. Of beter gezegd: dan moet het. Meldpunten van discriminatie zijn van overheidswege verplicht. Sinds 2009 dienen gemeenten ‘antidiscriminatievoorzieningen’ aan te bieden. Burgers moeten kunnen klikken wie zondigt tegen het seculier-liberaal gebod “Gij zult niet discrimineren.” Uiteraard op kosten van de belastingbetaler. Zo betaalt de burger mee aan zijn eigen vervolging.

VVD was voor

De wettelijke verplichting van een meldpunt is ingevoerd door minister Ella Vogelaar (PvdA). U weet wel, van de Vogelaarwijken en de kansenparels. Opmerkelijk is dat toen de Tweede Kamer in 2009 over het wetsvoorstel debatteerde, oppositiepartij VVD gewoon voor stemde. VVD-Kamerlid Laetitia Griffith verklaarde in debat stellig: “Iedereen mag en moet juist naar een antidiscriminatievoorziening… Daar zit geen woord Spaans bij.”

Heel woud aan meldpunten

Sinds de verplichtstelling is er een heel woud aan meldpunten ontstaan. Letterlijk elke gemeente valt onder zo’n bureau. De overheid geeft zelfs een handig overzicht. Want de burger Schiermonnikoog moet goed weten waarheen te gaan als de bakker zijn nieuwe gender miskent!

Bekeerde moslima ‘gediscrimineerd’

De linkse vooringenomenheid spat van de discriminatiemeldpunten af. Discriminatie is de schuld van blanken, mannen en christenen (liefst een combinatie van de drie). Het ideale slachtoffer is zwart, vrouw en moslim. Liefst ook nog gehandicapt en transgender. Zo voert meldpunt RADAR trots een bekeerde moslima ten tonele om te klagen over discriminatie. De boodschap: islamieten zijn slachtoffer van de Nederlandse christelijke cultuur.

Linkse discriminatie

De realiteit is omgekeerd. Wie niet aan het linkse plaatje van de ideale slachtoffer voldoet, en ook nog eens ideeën erop nahoudt die afwijken van de politiek-correcte partijlijn die CDA, VVD, D66, PvdA en GroenLinks eendrachtig uitdragen, kan rekenen op stigmatisering en discriminatie. Dat begint heel vroeg. Op school leren kinderen al dat linkse mensen opkomen voor de armen en rechtse mensen de zwakkeren aan hun lot overlaten. Dat de islam niet met het zwaar is opgelegd maar ‘zich heeft verspreid’. Dat het klimaat helemaal naar de mallemoeren gaan als we niet direct Sovjet-achtige vorderingen van privé-eigendom doorvoeren. Ga zo maar voort.

Stuitende indoctrinatie

Als er één soort meldpunt afgeschaft moet worden, dan is dat het meldpunt discriminatie. Dit gedrocht is de stok waarmee links de Nederlandse burger slaat – op eigen kosten. Help burgers eerder met melden wat echt problematisch is: de stuitende indoctrinatie van schoolkinderen door politiek-correct links!

Cultuur onder Vuur heeft een meldpunt ingericht. Wij roepen ouders, leerkrachten en leerlingen op melding te maken van linkse indoctrinatie op school. Melding maken kan HIER.

Pakistan: geestelijk gehandicapte christenen beschuldigd van ‘blasfemie’

Stephen Masih, een Pakistaanse christen met een geestelijke beperking, is op 14 maart door de politie aangehouden op verdenking van godslastering. Dit na een klacht van een islamitische geestelijke, Hafiz Muhammad Mudassar, die op zijn beurt was geïnformeerd over de vermeende blasfemische uitlatingen van Stephen door een aantal islamitische vrouwen.

Strafbaar

Volgens de zus van Stephen, Alia, is hij soms
opstandig en argumenteert dan op luide toon met zijn moeder en zuster. Zo ook
deze laatste keer. Dit werd gehoord door de islamitische buurvrouwen die vervolgens
melding hebben gedaan bij Mudassar van blasfemie. Stephen zou Mohammed hebben
beledigd en dit is strafbaar in de Islamitische Republiek Pakistan onder §295
C. Behalve het opleggen van een boete kan de rechter hem ook ter dood
veroordelen hiervoor. De rechter in dergelijke zaken die vallen onder deze
paragraaf 295 C is altijd een islamitische rechter.

Gerucht is genoeg

Veel is er niet voor nodig om in de Islamitische Republiek Pakistan van blasfemie beschuldigd te worden. Burenruzies kunnen al reden zijn iemand aan te geven bij de autoriteiten voor ‘blasfemie’ volgens onder andere Amnesty International het gerucht alleen is vaak al genoeg. Wat het nog wranger maakt is de arrestatie en/of beschuldigingen van blasfemie, waar je dus de doodstraf voor kunt krijgen, aan het adres van mensen met een verstandelijke beperking.

Jaren in gevangenis

In bijvoorbeeld augustus 2012 werd een 11-jarig christelijk meisje dat waarschijnlijk Down syndroom heeft beschuldigd onder paragraaf 295 B; het bezoedelen van de Koran waar levenslang op staat. Ze wist uiteindelijk naar Canada te vluchten. In oktober 2018 was het een christelijke man, Yaqoob Bashir, die ook een verstandelijke beperking heeft die beschuldigd werd van blasfemie. Dit overkwam eerder ook de 65-jarige christelijke man Iqbal Masih die ook een verstandelijke beperking heeft en Humayyun Faisal, een verstandelijk beperkte christelijke man die ook werd beschuldigd van blasfemie. De lijst is nog veel langer. Vaak zitten mensen jarenlang in de gevangenis alvorens zij alsnog worden vrijgesproken.

Denigrerend

De situatie van christenen en andere minderheidsgroepen
in Pakistan is zeer dreigend, maar juist de zeer kwetsbaren, zoals
verstandelijk beperkte mensen, jonge mensen zoals de 14-jarige Rimsha Masih of
ouderen zoals de 65-jarige Iqbal Masih is schrijnend. Voor de blasfemiewet
onder paragraaf 295 C geldt als enige namelijk dat iemands intentie om te
lasteren niet hoeft te worden bewezen. Bovendien is de omschrijving van wat dan
blasfemie, denigrerend spreken over Mohammed speciaal in deze paragraaf, is in
zeer vage bewoording staat beschreven. Wat is denigrerend, wie bepaalt wat wel
of niet denigrerend is? In de betreffende paragraaf wordt nog gesproken over
aantijgingen of toespelingen, allemaal zeer subjectief en vaag, waardoor het
niet moeilijk is iemand hiervan te beschuldigen. Zelfs met indirecte
insinuaties zou je in theorie Mohammed zijn naam kunnen bezoedelen waar iemand
aangifte van kan doen bij de autoriteiten.

Agressieve mobs

Niet alleen de wet, maar ook zogenaamde mobs, die roepen om de dood van mensen
die beschuldigd zijn van het beledigen van Mohammed en zelfs bereid zijn tot
geweld vormen een groot gevaar. Om hen te beschermen tegen deze agressieve mobs worden sommigen zelfs opgesloten in
de gevangenis. Denk maar aan het voorbeeld van Asia Bibi, de christelijke vrouw
die bijna tien jaar gevangen zat ook wegens vermeende blasfemie, die onder de
dreiging gelyncht te worden nu van schuiladres naar schuiladres gaat.

Erbarmelijke toestanden

De situatie voor christenen en andere minderheden in de Islamitische Republiek Pakistan wordt steeds schrijnender. Helaas zijn deze gevallen slechts in zeer beperkte mate bekend bij het grote publiek en schrijven de main stream media er nauwelijks over. Het wordt tijd dat westerse leiders deze erbarmelijke toestanden openlijk aan de kaak stellen en veroordelen om zo de druk op het regime daar vergroten. (Sonja Dahlmans)

Christenen zijn nooit slachtoffer in westerse media

SOS Christianos Zo luidt de titel van een interessant boek dat de Spaanse correspondent Pilar Rahola in april 2018 uitbracht. Rahola noemt zichzelf areligieus. In een interview legt zij uit dat men in het Westen de grote christenvervolging die momenteel plaatsvindt over de hele wereld, van Afrika tot Azië en in het Midden-Oosten, negeert omdat christenen nooit slachtoffer kunnen zijn in de ogen van westerse mensen. Rahola spreekt van een subtiele ‘christianofobie’ in het Westen waarover zij nog een ander boek zegt te willen schrijven. Over politieke correctheid schrijft zij dat dit een nieuwe vorm van (zelf)censuur is, waarin de christenvervolging niet wordt benoemd, niemand voor de vervolgde Kerk opkomt en dat de mainstream media hierover nauwelijks berichten. Waarom blijft de grote verontwaardiging hierover uit, vraagt Rahola zich af en waarom wordt er geen actie ondernomen vanuit het Westen?

Christelijke Kachin

Mondjesmaat komen soms berichten over het lijden van de christenen in diverse uithoeken van de wereld naar buiten, die dan vaak ook nog worden gekwalificeerd als een vorm van ‘islamofobie’, omdat de vervolging van christenen vaak in islamitische landen gebeurt. Behalve Noord-Korea, dat al jaren lang bovenaan de ranglijst van Open Doors staat, zijn de meeste andere landen die in de top tien staan islamitische landen zoals Afghanistan, Pakistan, Soedan, Somalië, Libië, Jemen, Eritrea en Iran. Sterker nog, van bijvoorbeeld Myanmar weten we van berichtgeving van de NOS wél dat de Rohingya-moslims daar worden vervolgd, maar niet dat dit ook gebeurt met de christelijke Kachin in het zelfde land. Wanneer u meer over deze bevolkingsgroep wilt lezen, zie deze links en deze.

‘Vrije Westen’

Dit geldt ook voor de situatie van bijvoorbeeld Asia Bibi, de christelijke vrouw in Pakistan die bijna tien jaar gevangen zat omdat zij Mohammed beledigd zou hebben. Zij was bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk niet welkom, uit angst voor ‘sociale onrust’ en uit angst voor aanslagen. Laat dit even tot u doordringen. Een christelijke vrouw die jarenlang onterecht gevangen zat, wordt geen asiel aangeboden omdat men vreest voor aanslagen. Hoever laten we ons zelfs hier intimideren als een vrouw die zonder meer asiel zou moeten krijgen, omdat grote groepen in Pakistan dreigden haar te doden zodra zij vrij kwam, vervolgens in het zogenaamde ‘vrije Westen’ niet welkom is uit angst voor repressies hier? Over haar op handen zijnde vrijlating werd wereldwijd geschreven, maar dat het verhaal van mevrouw Bibi slechts een van de vele verhalen van vervolgde christenen in Pakistan is, daarover wordt slechts summier bericht.

Speelbal

We zagen dit ook gebeuren na de afschuwelijke aanslag in Christchurch, Nieuw-Zeeland waar in een moskee tientallen moslims werden gedood. Tegelijkertijd waren er ook aanslagen in Nigeria op christenen, maar dat werd niet of nauwelijks getoond. Zoals reeds eerder benoemd, wordt het lijden van de christenen in Nigeria of elders in de wereld geframed als ‘extreemrechtse sentimenten’. Het lijden van de vervolgde Kerk wordt zo een speelbal tussen westerse politici; een ‘links’ versus ‘rechts’ verhaal waarbij de schrijnende situatie van christenvervolging niet voor het voetlicht wordt gebracht. Met uiteraard als gevolg dat er dus ook nauwelijks actie wordt ondernomen, omdat de bittere urgentie ervan bij het grote publiek nauwelijks doordringt door de geringe berichtgeving.

‘Islamofobie’

Ook tijdens de afgelopen verkiezingscampagne voor de provinciale staten en het waterschap in ons eigen land, vlak na de aanslag in Christchurch, Nieuw-Zeeland op een moskee benadrukten Frans Timmermans (PvdA, Europees Parlement) en dr. Leo Lucassen dat deze aanslag kwam omdat mensen ‘bang worden gemaakt’ door Europese politieke partijen die angst of ‘islamofobie’ zaaien waardoor, zo zei Frans Timmermans dat ‘het ertoe kan leiden dat mensen die niet goed sporen tot geweld tegen andere mensen overgaan.’ ‘Hier,’ zo zegt Timmermans, ‘moeten wij duidelijk stelling tegen innemen.’ Hij doelde hier op Thierry Baudet van het Forum voor Democratie, die hij een idioot noemt, en op Geert Wilders van de PVV wier gedachtengoed volgens Timmermans is dat: “Wij, witte christenen, worden verdrongen uit ons eigen land, weggejaagd.”

Complottheorie

Ten eerste heeft naar ik weet noch
Wilders noch Baudet er een groot issue van gemaakt dat ‘witte christenen worden
verdrongen uit eigen land’, maar wat veel erger is, is de associatie met
christenen en hun witte huidskleur die Timmermans en ook Lucassen hierbij maken:
“Kern van de door hen aangehangen
complottheorie is dat naïeve linkse aanhangers van het multiculturalisme
verantwoordelijk zijn voor de massa-immigratie van moslims en andere
immigranten van buiten Europa. Met name de moslims onder hen zouden erop uit
zijn de macht over te nemen en door een proces van ‘omvolking’ de ‘blanke’,
christelijke, Europeanen te verdringen”
. De christenen die worden vervolgd
in het Midden-Oosten, Azië en Afrika zijn niet wit, zo hun huidskleur er
überhaupt al toe doet. Zoals reeds gezegd, wordt hier al nauwelijks aandacht
besteedt in de mainstream media over de christenvervolging. Christenen in
Nederland zijn doorgaans lid van christelijke partijen zoals het CDA, de SGP of
de CU en niet van de PVV of het Forum voor Democratie en de laatste twee
partijen hebben niet als speerpunt dat zij ‘witte christenen’ willen redden van
uitzetting uit ons land. Bizar.

Rechtsextremisme

Maar hier speelt nog iets anders op
de achtergrond mee; namelijk dat christenen vaak inderdaad worden geassocieerd
met wit of blank zijn, ook al zijn de meeste christenen op de wereld dat niet.
Rahola zegt dit ook: “Christenen zijn geen slachtoffers, want zij waren volgens
dit soort sentimenten in het verleden degenen die anderen vervolgden.” Hoeveel
islamitische aanslagen er ook zijn, Brussel, Parijs, Nice, Madrid, Stockholm,
New York, Boston, Cairo, Alexandrië, Bagdad, Ankara et cetera, hier mag je niet
bang voor zijn want dat heet ‘islamofobie’. Maar een aanslag – hoe
verschrikkelijk ook – in Nieuw-Zeeland wordt direct gelinkt aan vermeende
anti-islamsentimenten of rechtsextremisme van politieke opponenten waar wij
‘duidelijk stelling tegen moeten nemen’ aldus Timmermans.

Stelling nemen

In dit hele politieke spectrum, links tegen rechts of extreemrechts, is de vervolgde Kerk op zichzelf aangewezen want niemand wil zich hieraan branden omdat de eigen politieke belangen zwaarder wegen dat het lijden van onze christelijke medemensen. Rahola zegt dit zeer treffend: “Voor extreemrechts zijn vervolgde christenen te exotisch om zich druk om te maken en voor links kunnen zij geen slachtoffer zijn, want ze zijn schuldig.” Wanneer mensen worden vervolgd, vermoord, ontvoerd en verkracht, alleen omdat ze christen zijn, dán horen wij duidelijk stelling te nemen. En precies dat laten wij na, omdat onze eigen politieke voorkeur en de polarisering in onze eigen omgeving van groter belang lijkt te zijn dan opkomen voor de vervolgde Kerk. Het Westen moet zich schamen dat het zover is gekomen dat het lijden van anderen ondergeschikt is geraakt aan onze eigen politieke machtsstrijd en interne verdeeldheid. We horen deze zaken zuiver van elkaar te scheiden, zodat de vervolgde christenen niet langer het kind van de rekening zijn en op onze onvoorwaardelijke steun kunnen rekenen. Wanneer we dit niet doen, kunnen we zoveel praten over onze eigen idealen als wij willen, maar dan zijn dit slechts woorden en holle politieke retoriek. (Sonja Dahlmans)

‘Ik heb een fout gemaakt’

Tot grote ergernis van velen horen wij van veel
terugkerende jihadisten en hun echtgenotes dat het aansluiten bij IS een ‘fout
is die zij hebben gemaakt’. Yago Riedijk, zijn vrouw Shamima Begum, Hoda
Muthana zijn hier slechts een paar voorbeelden van. Soms laat dit zich vertalen
als een interpretatiefout; de tijd bij IS heeft hen niet gebracht wat zij
hoopten of IS is niet de ‘ware’ islam. Andere keren is de fout die zij hebben
gemaakt slechts het leven in het kalifaat dat toch minder rooskleurig uitpakte
dan zij vooraf hadden gehoopt. De msm zwelgen in dit soort terugkeerverhalen en
geven steeds opnieuw een podium aan jonge mannen en vrouwen die worden
neergezet als slecht geïnformeerde passanten die terecht kwamen in een situatie
die zij van te voren beslist niet hadden kunnen voorzien.

Expliciete, gruwelijke beelden

Het tegendeel is waar als je de terrorisme-experts een paar jaar geleden hoorde; toen werd duidelijk gezegd dat de video’s die IS maakte toch vooral werden gemaakt om jongeren te lokken naar het zelfbenoemde kalifaat. De meest gruwelijke video’s waren in omloop en ook de teksten en foto’s in ‘Dabiq’, het magazine van IS, logen er beslist niet om. Geen misdaad te gruwelijk of het werd full color getoond. Deze jongeren wisten heel goed waar zij naartoe gingen en met wie zij te maken hadden. Dat zij er tóch voor kozen te gaan en zich hierbij aan te sluiten en zich niet, zoals je zou verwachten, direct afkeerden na het zien van zulke expliciete, gruwelijke beelden is zeer problematisch. Het is even problematisch dat zij nu ze terug willen keren ontkennen hier iets vanaf te hebben geweten en doen alsof ze nergens iets mee te maken hebben gehad. Wie heeft dan al die gruweldaden gepleegd als niemand verantwoordelijk is en slechts een onnozele passant is geweest? De bewijzen van hun misdaden liegen er niet om; video’s, dode lichamen, verkrachte vrouwen en kinderen, slaven verhandeld op slavenmarkten in onder andere Libië en ga zo maar door. 

Jahilliyah – onwetendheid

Kwalijk in het interview met Yago Riedijk is dat hij voortdurend praat over ‘zij’ wanneer hij het over IS heeft, hiermee pretenderend dat hij zelf daar niets mee te maken had of heeft. Het claimen van onwetendheid is niet nieuw; meerdere jihadisten die terug willen keren beweren dat zij nergens vanaf hebben geweten. Volgens islamexpert dr. Mark Durie in zijn boek The Third Choice, is het menselijke probleem binnen het christendom de erfzonde en binnen de islam onwetendheid. De islam spreekt inderdaad van de periode van voor de islam als de Jahilliyah; de periode van onwetendheid. Maar jahilliyah, met een kleine letter, kan ook een mens zijn/haar onwetendheid zijn. Het woord jahilliyah zou je kunnen zien als een samentrekking van twee termen; jahl, onwetendheid, en van jahaalah, dwaasheid. In dit licht gezien kunnen we de verklaringen van jihadisten als Riedijk en anderen zien; ik was onwetend. Echte schuld bekennen zij nooit, spijt betuigen doen ze ook nauwelijks, ze waren slechts ‘onwetend of dwaas’ en dat kan hen, in hun eigen optiek, niet aangerekend worden. Riedijk gaat zelfs nog verder; hij vindt dat Nederland het goede voorbeeld moet geven en hem en zijn vrouw, Shamima Begum, terug moet laten komen zodat zij samen een toekomst in ons land kunnen opbouwen.

De MSM smullen

De enige keer dat Riedijk heftig reageert in het hele interview is wanneer hij over IS spreekt en zegt: “Ze hebben de reputatie van islam negatief beïnvloedt.” Dát vindt hij erg. Over de slachtoffers van IS en over hun gruwelijke lot spreekt hij niet en, het moet gezegd, de interviewer vraagt er ook nauwelijks naar. Het imago van de islam moet ten alle tijden beschermd worden, terugkerende jihadisten zijn ‘slechts’ onschuldige en onwetende voorbijgangers en wat IS deed heeft niets met de islam te maken. Althans; dat is de visie van Riedijk en anderen naar de buitenwereld toe. En de msm smullen hiervan. In plaats van de teksten die oproepen tot geweld te bekritiseren of onder de loep te nemen, wordt er een nieuwe strijd gevoerd via de media, namelijk de ‘ware’ islam beschermen en duidelijk te maken dat die iets totaal anders zegt dan wat IS en alle andere terreurorganisaties de afgelopen decennia hebben laten zien.

Vreselijke dingen

Iedereen die daar vraagtekens bij stelt wordt afgeschilderd als een ‘islamofoob’ in diverse media hoewel Riedijk wel zegt begrip te hebben voor angst voor de islam bij mensen na alles wat IS heeft gedaan. Wanneer wij zien -en we weten nog lang niet alles wat zich daar heeft afgespeeld- wat er allemaal is gebeurd in IS-gebied, kan het toch niet verwonderlijk zijn dat dit angst inboezemt bij mensen? Zéker wanneer zij ook nog smeken terug te mogen komen en in ons land te willen wonen, maar geen spijt betuigen of laten zien dat zij worstelen met de vreselijke dingen die zij hebben gedaan of waar zij medeplichtig aan zijn. (Sonja Dahlmans)

Campagne voeren ontaardt in framen

In de aanloop van de verkiezingen in ons land voor de
provinciale staten en voor het waterschap waren er twee afschuwelijke
aanslagen. In Christchurch, Nieuw-Zeeland schoot iemand in een moskee weerloze
en onschuldige gelovigen dood, velen raakten gewond. Nog maar een paar dagen
later, op maandag 18 maart, werden in ons eigen land in een tram in Utrecht
drie mensen doodgeschoten en anderen raakten hierbij gewond. Dit soort
aanslagen raakt ons allemaal; we weten immers dat publieke plaatsen als een
gebedshuis, het openbaar vervoer, een school plekken zijn waar wij zelf of onze
geliefden ook kunnen komen. Een schutter die nietsontziend en planmatig een
dergelijke daad uitvoert en zoveel mogelijk slachtoffers wil maken, niemand kan
zich daartegen verdedigen.

Duit in zakje

De grilligheid van dergelijke aanslagen maakt dat wij er maar moeilijk vat op kunnen krijgen. Wel weten we allemaal dat het werk van politie, veiligheidsdiensten, ambulance- en ziekenhuispersoneel onmisbaar is en van groot belang. De diensten waren in Nieuw-Zeeland nog bezig voor mensen te zorgen die hulp nodig hadden, te onderzoeken wat de dader bewogen had, de mensen tot kalmte te manen omdat de schrik er goed in zat, toen in Nederland academici als Leo Lucassen, politici als Frans Timmermans, Sjoerd Sjoerdsma van D’66 op Twitter en de Religiewerkgroep van GroenLinks, de Linkerwang al gauw begonnen te suggereren dat Baudet van het Forum voor Democratie, Wilders van de PVV en telegraafjournalist Wierd Duk een ‘klimaat schiepen waarin dit kan gebeuren.’ Ook de acteur Nasrdin Dchar deed even een duit in het zakje. Het zal je maar gezegd worden na een aanslag waarbij vijftig mensen om het leven zijn gekomen dat iemand suggereert dat jij daar debet aan bent of dat jij tot een dergelijke aanslag in ons land inspireert.

Iets vreemd

Wat deze roeptoeters niet hadden voorzien gebeurde
helaas afgelopen maandag; iemand schoot in een tram voor zover het zich nu laat
aanzien willekeurig op mensen waarvan sommigen dit met de dood hebben moeten
bekopen en anderen nog in het ziekenhuis worden verzorgd. Terecht vroegen onze
politie en veiligheidsdienst om kalmte en tijd voor henzelf eerst de zaken goed
uit te zoeken alvorens er volledige informatie kan worden verschaft. De meeste
politieke partijen besloten de campagne voor die dag stil te leggen, alleen
Forum voor Democratie liet de geplande bijeenkomst doorgaan. Hierna gebeurde
iets vreemds.

Part noch deel

Alle politieke opponenten hekelden het besluit van de FvD om toch bijeen te komen, omdat dit ‘onfatsoenlijk’ zou zijn en ‘respectloos’. Dezelfde politici die nu wél kritiek gaven, deden er het zwijgen toe toen hun collega’s  Wilders en Baudet op niet mis te verstane wijze in één adem werden gekoppeld aan de bloedige aanslag in Christchurch, Nieuw-Zeeland waar zij part noch deel aan hadden. Over de gebeurtenissen in Utrecht en wat de dader bewogen heeft, moet iedereen stoppen met speculeren want we weten nog niets, maar deze oproep tot stilte werd beslist niet in acht genomen na de aanslag in Nieuw-Zeeland. Die werd direct gekoppeld aan rechts-extremistisch gedachtegoed en er werd al gauw gesuggereerd dat Baudet, Wilders, maar ook de Amerikaanse president Donald Trump een klimaat scheppen waarin dit kan gebeuren. Met twee maten meten heet dat in goed Nederlands. En zo bedrijft men tóch campagne terwijl men zegt de campagne ‘uit respect’ stil te hebben gelegd en een collega-politicus verwijt dat hij wel zijn achterban toesprak die avond.

Framing misstaat premier

Het wordt nog erger. Gisteravond zat onze premier, Mark Rutte, aan tafel bij Pauw en Jinek (NPO 1) aansluitend op het verkiezingsdebat op dezelfde zender. Rutte hekelde hier mr. Hiddema van het Forum voor Democratie dat deze narcistisch met de eigen partij bezig zou zijn geweest de bewuste maandagavond dat het FvD wél de bijeenkomst door liet gaan. Opmerkelijk. In het filmpje van die avond zegt Hiddema iets heel anders; hij zegt hier juist dat men zijn partij (en voorman Baudet) schuld probeert ‘aan te wrijven’ van de aanslag in Nieuw-Zeeland. Precies zoals ook is gebeurd, zie bovenstaande links. Dáar ging het commentaar van Hiddema over, maar de premier draait dit om en doet alsof Hiddema hier steen en been klaagt dat de campagne stopgezet werd n.a.v. de aanslagen. Behalve Pauw en Jinek zelf zaten er nog twee andere journalisten aan tafel, niemand corrigeerde Rutte hierop. Dat is framing en misstaat een premier óók in campagnetijd. (Sonja Dahlmans)

‘Massamigratie ondermijnt cultuur Europese landen’

Toonaangevende personen uit de top van de katholieke Kerk laten steeds indringender waarschuwingen horen dat de massamigratie van de afgelopen jaren vanuit Afrika, het Midden-Oosten en Azië onderdeel uitmaakt van een plan om de christelijke identiteit van Europa te veranderen. Mgr. Athanasius Schneider (57) uit Kazachstan zei in gesprek met de Italiaanse krant Il Giornale dat “het verschijnsel van de zogenaamde ‘immigratie’ een georkestreerd en lang voorbereid plan van internationale krachten vormt om de christelijke en nationale identiteiten van de Europese volken radicaal te veranderen.”

Menselijkheid

Hierbij spannen zij ook de katholieke Kerk voor hun karretje. “Deze krachten gebruiken het enorme potentieel van de Kerk en haar structuren om hun antichristelijke en anti-Europese doel nog effectiever te bereiken.” Om die reden misbruiken deze krachten “het ware concept van menselijkheid en zelfs het christelijke gebod van de naastenliefde”.

Soevereiniteit

Gevraagd naar de nieuwe strikte Italiaanse immigratiepolitiek en de Euroscepsis van de minister van Binnenlandse Zaken, Matteo Salvini, antwoordde bisschop Schneider dat hij de politieke situatie van Italië niet goed kende. Maar de bisschop liet er geen twijfel over bestaan dat hij elke poging van een Europese regering toejuicht om de soevereiniteit van de natie en haar “historische, culturele en christelijke identiteit” te benadrukken tegenover “een nieuw soort van Sovjet-Unie” met “een onmiskenbare vrijmetselaars-ideologie”, aldus mgr. Schneider, zinspelend op de Europese Unie.

Migrantenverdeling

De opmerkingen van bisschop Schneider doen denken aan die van kardinaal Sarah eind vorig jaar bij een bezoek aan Polen. “Elk land heeft het recht om onderscheid te maken tussen echte vluchtelingen en economische migranten die de cultuur van dat land niet delen”, aldus de Afrikaanse kardinaal, die nu in Rome werkt. De kerkvorst toonde begrip voor landen als Polen en Hongarije die de “logica” weigeren van migrantenverdeling “die sommigen proberen op te leggen.” De kardinaal heeft weet van de moeilijkheden die dit kan geven. Hij is afkomstig uit Afrikaans Guinee, waarvan de bevolking voor 85 procent islamitisch is.

Eendimensionale wereld

Ook wees de kardinaal erop dat “hoewel elke migrant een menselijk wezen is dat gerespecteerd moet worden, de situatie ingewikkelder wordt als zij afkomstig zijn uit een andere cultuur of religie en het gemeenschappelijke belang van de natie in gevaar kan brengen”. Immigrationisme is geen menslievendheid. De kardinaal uitte kritiek op “de ideologie van liberaal individualisme die een vermenging voorstaat die erop gericht is de natuurlijke grenzen van vaderlanden en culturen te ondermijnen, en die leidt tot een post-nationale en eendimensionale wereld, waar consumptie en productie de enige dingen zijn die tellen.”